2016. október 30., vasárnap

Jelen! - Kortárs ifjúsági novellák

Könyvadatok:
Kiadó: Móra
Oldalszám: 160 oldal
Téma: kortárs novellák
Sorozat: -
Kiadás éve: 2016
Megrendelhető: Olvasók Boltja

Fülszöveg:
Hányszor kellett végighallgatnunk az iskolai névsorolvasások közben felharsanó kiáltást: „Jelen!" Az osztály létszáma ezúttal tizenhét: csupa fiatal író, akik a mai kamaszok életéből villantanak fel jelentős, sorsfordító vagy épp banális pillanatokat – őszintén és humorral. A műfajteremtő válogatás hosszabb-rövidebb ifjúsági novelláiban jól megférnek egymás mellett végigbulizott éjszakák és másnapos hajnalok, családi szívások és gimis szívatások, magyar kivándorlók és helyi migránsok, online barátok és offolt szerelmek.


Véleményem:
Amikor befejeztem ezt a könyvet, készítettem egy táblázatot, ami beleírtam mindegyik író nevét, a novella címét és azt, hogy mennyire tetszettek. Mert, bár egy kötetbe van szerkesztve, tizenhét ember alkotása nem vonható egy kalap alá. Voltak közöttük jobbak, és akadtak olyanok, akikkel nem tudtam megtalálni a közös hangot. 

A kötetben található novellákat két nagyobb részre lehet osztani. Az úgymond "szárnyaikat próbálgató tehetségek" írásai tőlem egy kicsit távolabb estek. A már befutott szerzők között voltak olyanok, akik teljesen különáll novellával álltak elő és voltak olyanok, akik egy már megjelent könyvükből ragadtak ki egy-egy jelenetet. Így szinte elkerülhetetlen volt, hogy fel ne figyeljek egy-kettőre és a könyveik ne landoljanak rögtön a kívánságlistámon.
Az egészben nagyon tetszett, hogy mindegyik rész a mai fiatalság problémáit helyezte előtérbe. Volt egy-két kilógó novella, de összességében pozitív csalódás volt. 


Molnár T. Eszter: Present, perfect című novellája áll hozzám a legközelebb. Esztinek két könyve is megjelent már, amikre szintén érdemes odafigyelni. A molyos alkotó oldalát ide kattintva tekinthetitek meg.
A novella főhőse anyukájával együtt Magyarországról Angliába költözik, amit kész csapásként él meg. Új barátokat még nem talált, a régieket pedig kezdi elveszteni.
Ha belegondoltok ez nem új keletű és manapság nem is olyan ritka esett. Nekem is nagyon sok ismerősöm él kint, akik megszenvedték azt a pár hónapot, amíg be tudtak illeszkedni az új környezetbe, ráadásul a nyelv nem tudása is okozhat problémákat ilyen esetekben.


Kedvet kaptam Krusovszky Dénes: A fiúk országa című novellás kötetéhez. Sejtésem szerint ennek a nyitó novelláját olvashattam a Jelen!-ben. Ez a történet arról szól, hogy mit csinál egy kamasz lány és egy kamasz fiú ha szeretik egymást, de kapcsolatuk gyümölcse nem kívánatos. Egyszerűbben: a lány terhes lesz.
Nagyon megszerettem a karaktereket és az írásmódot is, örülnék ha ez a történet folyatódna is valahol, valamikor. 


Kiemelném még Dragomán Györgyöt, Béres Tamást, Acsai Rolandot, Kalapos Éva Veronikát, Magyar-Nagy Mariannt, Garaczi Zoltánt. Közülük az utóbbi kettőnek nem jelent meg még önálló alkotása. Én csak támogatni tudom őket. HAJRÁ! Szívesen olvasnék mást is tőlük. 

A 17 novella közül csak 3 volt olyan, ami egyáltalán nem nyerte el a tetszésemet. Ezek témailag nagyon messze álltak tőlem, illetve egy olyanfajta stílust képviseltek, amivel én nem értek egyet. Élvezni sem tudtam nagyon ezeket a részeket. Az írásmód sem volt a legjobb, így őket a másik szélső kategóriába soroltam.


A maradék 6 novellát pedig nem igazán tudtam beilleszteni sehova se. Egyszerűen vagy a karakterekkel vagy az írásmóddal voltam bajban. Volt akin nagyon látszott, hogy kezdő és csak úgy dobálta egymás után a szavakat, másoknál a történet elnyújtottságától álltam fejre. 

A legtöbb novella elgondolkoztatott. Kérdezhetném, hogy milyen romlott világban élünk? De az az igazság, hogy a legtöbben egy kicsit magamra ismertem. Ezzel szerintem mindenki így lesz, aki elolvassa a kötetet. A fülszöveggel ellentétben nem állítom, hogy humoros. Inkább megrázó és elmélkedős. 


Plusz:
Kalapos Éva Veronika Mátó c. novelláját ide kattintva elolvashatjátok. Ez által láthatjátok, hogy milyen stílusú az egész Jelen! felépítése. Nem hosszú, és tényleg érdemes elolvasni. Nekem sokkal jobban tetszett, mint az írónő D.A.C. című sorozata. 

Értékelés:

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése