2016. április 26., kedd

GasztroKedd #4

"A GASZTROKEDD egy kéthetente megjelenő rovat, amelyben gasztroregényekről írok véleményt."


Susan Mallery: Citrom és osztriga


Fülszöveg:
Előétel 
Cal Buchanannek a város legjobb séfjére van szüksége, hogy az Öreg Halász újra felkapott étterem legyen. Csak az a gond, hogy a tökéletes jelölt éppen a volt felesége… 
Főétel 
Pennynek jól jön az állásajánlat, de nem köti Cal orrára, hogy kisbabát vár. Ráadásul elég rázós dolog mindennap együtt dolgozni az exével, akiből még nem sikerült kiszeretni… 
Desszert 
És hogy a helyzet még pikánsabb legyen, véletlenül tudomást szerez Cal féltve őrzött titkáról, amelyet a férfi pont előle rejtegetett a legjobban.

Vélemény:
Szórakoztató és vidám kis történet ez, amibe bizony egyre komolyabb és komolyabb témák vegyülnek bele, de minden ellenére megőrzi a bájos jellegét.
Azt mondanám rá, hogy igazi csajos könyv. Nincsenek benne új gondolatok, semmi szokatlan téma, amivel az olvasó ne találkozott volna már. Mégis az én kis szívemnek a sok szörnyűséges és komolyabb olvasmány után jól esett. 

A történet előrelátható mederben folyik. Nincsenek nagyobb kicsapongások. Amikor belekezdtem az olvasásba, már akkor a vége szinte teljesen kikristályosodik előttem. A fülszöveg elolvasása után viszont szerintem mindenkinek egyértelmű, hogy miről lehet itt szó. :D ((Mínusz 1 pont)) 


Kicsit hazudtam, amikor azt sugalltam, hogy ez egy végtelenül könnyű, habos-babos történet. Az igazság a következő: eléggé szép számmal hemzsegnek benne a kevésbé zökkenőmentes jelenetek. Konkrétan egy tucat rossz dologgal kell a szereplőknek szembenézniük. A vége pedig nagyon el lett dramatizálva. Értem ez alatt a kiszámítható véget, az összes szereplő kis világának tönkretételét és Mary Sue-s előtörténeteket.
Van itt minden: válás, megcsalás, titkolózás, kiközösítés, meg nem értettség, gyerek elvesztése, karrier tönkremenése, hátba szúrás, zsarolás... tiszta szappanopera.

Igazából engem nem is a sok nehéz sorsú karakter zaklatott fel, inkább azt bántam, hogy a végére az írónő túllépett egy határt, ami után már csak untatni tudott a sok szenvedés. Az életünk nem tökéletes, ez eddig még rendben is van. Esünk, kelünk és van, hogy amikor úgy érezzük másoknak minden sikerül csak nekünk rossz. Azonban a problémák halmozás az én ízlésemnek már sok volt. 

Ennek ellenére a szereplők mindegyike nagyon szerethető. Egyedül az idős, zsörtölődő nagymama helyzetét nem tudtam megérteni. Neki semmi oka nem volt arra, hogy eltaszítsa az unokáit maga mellől, mégis ezt tette. 
Megszerettem az összes Buchanant, Pennyt és a konyha személyzetét is. Naomival, Penny barátnőjével viszont nem tudtam zöld ágra vergődni. Kíváncsian várom, hogy lesz e folytatása az Ő történetének vagy a feledés homályába kerül (egyébként szerintem ez teljességgel lehetetlen, de majd meglátjuk).


Hogy gasztroregény e? A könyv első harmada tele van az üzletvezetéssel, a konyhával, az éteremmel és az ételekkel kapcsolatos dolgokkal. Azonban a többi részében nagyon szerepet kap a szereplők kapcsolatai, egyéni és közös problémáik és szinte teljesen kiveszik belőle az ami előtte a központja volt. 
Igazából így utólag a cím választással sem tudok egyetérteni. Az angol verzió ("Delicious") sem nevezhető jobbnak. 


Összegzés:
Ha egy kis kikapcsolódásra vágysz, akkor a Citrom és osztriga egy remek választás. Nincsenek benne mélyenszántó gondolatok, de frissítőként hat a kánikulában és remek kikapcsolódást nyújt a kis szürke agysejteknek. 

Cselekmény: 8/10
Szereplők: 4/5
Borító: 5/5



A sorozatról:
Engem személy szerint a folytatás is érdekel. Sajnálom, hogy a következő hónapokra eléggé keményen beosztottam a programomat az olvasások terén, de muszáj volt meghoznom ezt a döntést. Mivel nyáron a tengerparton 45°C-os melegben úgy sem fogok Nyomorultakat vagy más egyéb komoly könyvet olvasni, így biztos hogy a Faháj és karamellát is beiktatom ;) 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése